Genel Bilgiler

Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 17 Mayıs 2007 tarihinde 5662 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunun ilgili maddesi gereğince Batman Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak kurulmuştur. Mühendislik-Mimarlık Fakültesi bünyesinde kurulan Makina Mühendisliği Bölümü 2008-2009 eğitim-öğretim döneminde öğrenci alımına başlamıştır. 2009-2010 öğretim döneminde ise ek kontenjanla 2. Öğretime öğrenci alımı gerçekleşmiştir. 2011-2012 Bahar yarıyılı itibariyle Fırat Üniversitesi ile Ortak Yüksek Lisans programına öğrenci almaya başlamıştır. 2012-2013 Bahar yarıyılı itibariyle yüksek lisans ve 2014-2015 Güz yarıyılı itibariyle doktora öğrencileri almaya başlamıştır. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Makine Mühendisliği Bölümü Konstrüksiyon ve İmalat Anabilim Dalı, Makina Teorisi ve Dinamiği Anabilim Dalı, Mekanik Anabilim Dalı, Termodinamik Anabilim Dalı, Otomotiv Anabilim Dalı ve Enerji Anabilim Dalı olmak üzere altı Anabilim Dalından meydana gelmektedir. 

Bölümün Misyonu
Batman Üniversitesi Makina Mühendisliği Bölümünün özgörevi; yaratıcı, araştırmacı, evrensel bilgi ve becerilerle donatılmış,ürettiği teknolojiyi sanayiye aktarabilen, bilgi ve tecrübesini toplum ve sanayi ile paylaşan,ekip çalışmasına açık,analitik becerilere sahip,bilim ve teknolojiye katkı yapacak araştırmalar yapan,alanında önderlik yapacak, ufku açıkmakina mühendisleri yetiştirmektir.

Bölümün Vizyonu
Evrensel ölçütlerde eğitim veren, bölge ve ülke ekonomisine katkı sağlayan, toplumun ve insanlığın yararına çalışan ve çalışmalarını teknolojiye kazandıran, kaliteli eğitimin simgesi ve tercih edilen bir bölüm olmaktır.

Bölümün Hedefleri
  • Öğrencilere etkin iletişim kurma becerisinin kazandırmak
  • Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini makine mühendisliği problemlerine uyg ulama becerisi kazandırarak, öğrencileri başarılı bir mühendislik kariyerine hazırlamak.
  • Bir makinayı, bileşenini, sistemi veya prosesi ilgili standartlar ve sınırlamalara uygun olarak ekonomiklik, verimlilik, çevre ve sosyal etkileride dikkate alarak tasarlamak ve üretmek için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmak.
  • Makine mühendisliği problemlerini belirleme, formüle etme, modelleme, analiz etme ve çözme becerisi ile gerektiğinde deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçlarını yorumlayarak sunma becerisini kazandırmak. Bu amaçla öğrencilerin gerekli modern mühendislik, hesaplama ve sunum donanımlarını kullanabilmelerini sağlamak
  • Öğrencilere yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği, bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisinin kazandırılmasıdır.
Ana Bilim Dalları
 
Enerji A.B.D.: Hidrolik makinalar, içten yanmalı motorlar ve motorlu taşıtlar, alternatif yakıtlar, yakıt karışımları ve motorlarda yanma, ısıtma havalandırma sistemleri, güneş ve rüzgar enerjisi gibi yenilenebilir enerji kaynakları, ısı değiştiricileri, akışkan analizleri ve ısı transferi gibi konuları kapsamaktadır.

Konstrüksiyon ve İmalat A.B.D.: Tasarım ve üretimle ilgili çeşitli konular, dinamik yüklü radyal kaymalı yatakların ve kam mekanizmalarının teorik ve deneysel analizleri, cad/cam uygulamaları, yeni üretim yöntemlerini kapsar.

Makina Teorisi ve Dinamiği A.B.D.: Dinamik sistemlerin modellenmesi, robot kollarının tasarımı ve kontrolü, esnek kollu robot kontrolü, bulanık mantık, titreşim analizi ve dengeleme, rotor-yatak sistemlerinin titreşim kontrolü, sıkıştırma etkili film yatak damperleri gibi çeşitli konuları kapsamaktadır.

Mekanik A.B.D. : Makina sistemlerinin statik ve dinamik şartlar altında gösterdikleri davranışlar, mühendislik malzemelerinin mekanik özellikleri, sayısal mukavemet analizlerinde kullanılan sonlu elemanlar yöntemi ve bilgisayar destekli yapısal analizler, kompozit malzemelerin mekanik davranışları, yapıştırıcılar gibi konular mekanik ana bilim dalının ilgi alanlarına girer.
 
Otomotiv A.B.D.: İçten yanmalı motorlar, motor donanımları, motorlu taşıtlar ve taşıtlarda bulunan sistemler, alternatif yakıtlar, emisyon kontrolü, taşıt aerodinamiği, motor ve taşıt performansı ve kontrol sistemleri gibi konular başlıca araştırma konularıdır.
Termodinamik A.B.D.: Boru akışları ve ısı transferindeki iyileştirme yöntemleri, ısı eşanjör performanslarını iyileştirme teknikleri, bina içerisindeki hava akımları ve ısı transferi ile ilgili konular, basınç ve sıcaklık ölçümleri için bilgisayar destekli ölçme ve değerlendirme sistemlerini içerir.

Mezunların İş Olanakları
Kapsamı en geniş olan mühendislik dallarından biri olan makina mühendisliğinin çalışma alanı da bu denli geniştir. Makina mühendisliği teknoloji ile özdeşleşmiş bir disiplindir. Makina mühendisliği alanındaki branşlaşmadan endüstri mühendisliği, üretim ve imalat mühendisliği, tekstil mühendisliği, gemi inşaatı mühendisliği, uçak ve uzay mühendisliği, otomotiv mühendisliği, nükleer mühendislik, mekatronik mühendisliği, enerji sistemleri mühendisliği gibi günümüzün popüler mühendislik dalları ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, iyi bir eğitim almış ve kendisini sürekli yenileyerek yetiştirmiş bir makina mühendisi bu branşlaşmış mühendislik dallarının hepsinde de iş bulabilme ve başarılı hizmetler verme şansına sahiptir. Mezunlarımız DSİ, Karayolları gibi çeşitli kamu kuruluşları, özel şirketler, otomotiv, imalat, iklimlendirme sektörü ve üniversitelerde çalışabilmektedir.